0 Läs mer >>
I lördags anlände vi till Syndey. Tanken var att vi skulle göra en roadtrip från Cairns och söder ut för att sedan flyga till Sydney men på grund utav min skada fick vi ställa in och istället flyga direkt till Sydney. Lite trist men så fick det bli. Så nu har vi istället nästan 2 månader att strosa runt här. Lyckligtvis bor vi gratis hos Toms mamma. Det hela löste sig ganska så bra trotsallt. Nu är det bara att komma på saker att underhålla oss med haha. Helgen spenderade vi med Toms mamma och hade lunch med släktingar. Eftersom det är lite kyligar här fick måndagen gå åt till att handla varma kläder. Jag är nu en jacka, ett par skor, en kofta och ett par jeans rikare. Tack mormor. Vi besökte även chinatown och åt lunch. På tisdag åkte vi till Toms favorit område Newtown och tittade i alla de lustiga små affärerna samt åt thaimat. Och i onsdags gick vi på fotoutsällning samt till frisören. Tom har självklart visat mig habour bridge och the opera house också. Har alltså haft en bra första vecka i Syndey. Idag ska vi nog bara lata oss. Måste ju vila ryggen med.

Sydney, NSW

På fredags morgon hoppade vi på den gamla kända tåglinjen Kuranda Senic Railway som tog oss uppgenom regnskogen och förbi vattenfall till en liten by som heter Kuranda.

Där gick vi och besökte Australia's largest butterfly sanctuary.

Och vi hälsade på massor av tropiska fåglar från regnskogar över hela världen.

Och sedan strosade vi runt i den lilla byn och kollade runt på marknaderna. Det är en söt liten plats men en härlig hippie atmosfär.

Kuranda, Queensland

0 Läs mer >>
I torsdag tog vi vårt pick och pack för att åka på en tur runt i regnskogen till olika vattenfall och lokala smultronställen. Företaget hette Uncle Brian och vi hade så himla kul. Guiden var störtskön och jag skrattade mest hela vägen.

Babinda boulders

Josephine's falls

Millaa millaa falls

Cairns, Queensland

0 Läs mer >>
I tisdag gick vi upp tidigt för att få lift ner till hamnen av personalen på vårt hostel. De är verkligen värda en stor ros var här - super goa och hjälpsamma allihopa. Vi hade bokat en dagstur ut på Stora Barriär Revet med en segelbåt som heter Ocean Free. Vilken fantastisk dag! Hela crewet på båten var störtsköna. Vi seglade ut till havs, snorklade, utforskade Green Island och blev serverade kanon lunch. Det var en fantastisk upplevelse. Jag förstår nu varför just detta rev är på så mångas bucketlist. Vi simmade både med sköldpaddor, revhajar och den ena efter den andra akvariefisken. Och all korall är magisk. Det är som att simma runt i en undervattens trädgård. Vill absolut ut dit och upptäcka mer!

Green Island/Great Ba...

I måndags gjorde vi en dagsutflyckt till en av öarna utanför Cairns, Fitzroy Island. Ön ligger på stora barriär revet. För många många år sedan var ön en del av fastlandet, men så höjdes vattennivån och det som då troligtvis var ett berg blev en ö - därför finns det även färskvatten i form av vattendrag och bäckar.

Det fanns mängder av vackra fjärillar i öns regnskogar.

Man kunde följa olika spår runt och igenom ön.

Tom och jag vandrade ända upp till öns högsta punkt.

Det var en fantastisk liten ön.

Och snorklade gjorde vi såklart med. Vi simmade tillochmed med en havssköldpadda!

Fitzroy Island, Queen...

0 Läs mer >>
Så var mina 3 månader på lilla hästgården avklarade. I fredags kramade jag alla hejdå och hoppade på en buss från Townsville till Cairns där Tom väntade på mig. Vägen dit var magisk: så grönt med regnskog till vänster och havet till höger. Mäktigt! Det var väldigt fint att se Tom igen, honom tycker jag om. Under helgen nu har vi mest strosat runt i stan, planerat lite dagsutflykter för veckan, gått på marknad, legat vid de artificiella lagoonerna (trost att staden ligger precis vid havet får man inte bada från stranden då det finns krockodiler) och ätit gott. Det har vart himla bra helt enkelt!

Alla barnen och 2 av 6 hundar spenderar min sista natt i min säng.

The Green Way mellan Townsville och Cairns.

Och Tom.

Cairns, Queensland

0 Läs mer >>
Nu är jag inne på min sista vecka på den lilla hästgården i Majors Creek. Känner mig väldigt redo att dra vidare på mitt Australien äventyr. Tyvärr har jag stött på en smärre motgång på vägen. För 2 veckor sedan trillade jag av en häst och skadade ryggen. Jag roade mig med lite amatör 'barrel racing' och flög av i galopp. Chance som jag red är rätt känslig över sin rygg och jag hade tappat min balans vilket gjorde att jag studsade. Detta tyckte herrn var fruktansvärt obehagligt och bestämde sig för att börja bocka. Det var egentligen inte ens ordentligt men räckte för att kasta av mig som redan förlorat balansen. Rodeo style! Olyckligt nog (eller turligt nog beroende på hur man ser det) lyckades jag få två frakturer i ryggrad samt två diskar fick sig en ordentlig smäll. Även om jag mår förvånadsvärt bra idag har jag blivit tvingad att ställa in min och Toms road-trip. Vi får spara den till en annan gång. Istället ska vi efter vi mötts upp i Cairns, flyga direkt till Sydney. Där ska vi spendera 2 månader och bara ta det lugnt tills min rygg läkt. Förhoppningvis kan vi ticka av lite saker i och runt stan som jag vill se. Hursomhelst lämnar jag Townsville inte bara med en sprucken ryggrad utan en enorm upplevelse rikare och mängder med nya kunskaper samt som en bättre ryttare och horseman (woman) plus 88 dagar av farmarbete till mitt andra års visums ansökan. Härligt! Det har vart ett ovärdeligt sätt att uppleva den Australienska landsbygden och vara cowboy (girl) för ett slag.