0 Läs mer >>
Jag spenderade helgen på Rottnest Island - en liten ö som ligger 15 minuter på färja från Perth. Denna lilla weekend-resa åkte upp på topp 1 av vad jag gjort i Australien hittills! Det var en nästintill magisk plats. Ön är så otroligt vacker, stämningen är helt hippie och naturlivet kolossalt; här kan man se sälar, valar, delfiner, hajar, sjölejon och på ön vandrar små Quokkas runt som endast finns där i hela världen. Mådde så bra i själen och ville inte åka tillbaka. Under lördagen cyklade vi tandemcykel till olika små vikar, njöt av solen och utsikten. En säl simmade upp supernära stranden och hälsade nyfiket på oss. Framåt eftermiddagen tog några locals oss till West End, Australiens västligaste punkt, där vi hoppade från klippor i solnedgången. Så mäktigt! På kvällen gick vi till den lokala puben, drack öl och spelade biljard. Superhärligt! Söndagen blev en lugnt dag med kaffedrickande varvat med tupplurer i solen. Sedan var det dags att ta färjan tillbaka till fastlandet. Om jag inte flyttar över till denna ö tänker jag åtminstone spendera så många helger jag kan där!

Rottnest Island

I fredags var det karaoke på en av de lokala klubbarna i Fremantle och vi var såklart där för att sjunga ABBA hela natten lång!

Perth, Fremantle

0 Läs mer >>
Nu börjar allt falla på plats här i Perth - äntligen! Jag och Aina har flyttat in i ett hus som ligger i Fremantle. Vi delar ett ganska stor rum och i resten av huset bor för tillfället två par. Det kommer och går folk hela tiden då det är ett korttidsboende så det är kul. Hoppas på att lite andra backpackers ska flytta in härnäst! Josefin bor kvar i Atwell då det är närmare hennes jobb. Det är bra för då har vi en anledning till att hänga mycket hemma hos Kaarin och Nick, som vi tycker så mycket om. Vi har även skaffat bil - den har vi döpt till Gösta och han är skruttig men går fint ändå. Josefin använder den mest till att komma till jobbet men vi pratar om att åka iväg på lite weekends och så nu när vi har bil. Kul kul! Jag har börjat jobba på ett café som heter Bon Appétit. Det ligger innuti en stor kontorsbyggnad och är inte öppen för allmänheten. Har inte jobbat sålänge men trivs bra - börjar komma in i det. Ska gå en barista kurs snart så jag lär mig göra ordentligt kaffe. Har börjat lite smått och tycker det är riktigt roligt! Så ja, livet börjar te sig här i Perth. Vädret är härligt med, sådär som svensk försommar. All good!

Perth, jobb och sådan...

Dargarna rullar på här i vår nya stad. Perth ligger på östkusten och är relativt stort. Sammanfattningsvis har vi väl kommit fram till att: negativt - public transport suger, positivt - vi ska antagligen köpa bil, negativt - vi har inte fått tummen ur röven för att söka permanent boende, positivt - vi trivs kalasbra i vårt tillfälliga hem, negativt - vårt tillfälliga hem ligger en bit utanför stan, positivt - vi har alla nu fått jobb, megapositivt - vädret är super här! Jag har alltså fått jobb och det är på ett café (Bon Apetit) belägen i en kontorsbyggnad precis i city. Det är deltid men något att börja med. Känns bra! Funderar på att gå en barista kurs för tror det kommer göra jobbsökande i framtiden betydligt mycket lättare plus att kurser är ju kul. Ska se om jag kan hitta något för en lämplig peng. Överlag är allt bra och vi börjar bo in oss. Så Perth kommer nog ta sig snart!

New in Perth

0 Läs mer >>
Så nu är vi alltså tillbaka i Perth! Vi anlände tidigt lördagmorgon. Här har vi efter lite om och men flyttat in ett hus där paret Kaarin och Nick bor. Kaarin är svensk och Nick är australiensare men lärt sig flytande svenska. Han är läskigt bra. De är supertrevliga och vi trivs redan i vårt nya hem! Den här delen av Perth heter Atwell och ligger en bit från city. Så för den kommande veckan väntar jobbsökande i mängder, och att bo in sig i vår nya stad såklart!

Perth, Atwell

Oturligt nog så fick jag spendera mina sista dagar i Indonesien sängliggandes samt på tripper till och från sjukhuset. Min mage blev riktigt kass och tycktes inte vilja ge sig. I början antog vi att det bara var vanlig turistmage, eller Bali Belly som de så charmigt kallar det men när det inte blev bättre åkte vi till sjukhuset för att ta prover och då konstaterade de att jag hade fått en parasit, amöba. Jag döpte den till Yngve. Vad är väl en asientripp utan lite amöba? Nu äter jag en monsterkur av antibiotika och mår redan bättre! Resan tillbaka till Perth gick bra trots förseningar och allt som allt var Indonesien en fantastisk resa.

Amöba

0 Läs mer >>
Tillbaka på Bali efter några nätter spenderade på Trawangan. Vi har vart på stranden, åkt på snorkelutflykt och dansat på gatorna om natten. Sicket paradis! Det absolut bästa var att snorkla. Älskar det! Så fint vatten och vi såg en enorm vacker sköldpadda som simmade förbi bara några meter bort.

Gili, Trawangan

I torsdags packade vi våra saker och åkte över till en av Giliöarna som heter Trawang. Så här är vi nu och hela stället ser ut som ett enda stor vykort! Det är galet vackert! Här finns inga bilar eller mopeder och det är endast en pytteliten huvudgata som följer stranden. Eller gata och gata, en upptrampad stig. Vi har det kalashärligt dock. Solar, badar och äter gott. Här är det så lugnt och harmoniskt. Balsam för själen!