0 Läs mer >>
Idag lämnade Marwin, en av mina favoriter, ön. Han ska till Thailand och resa runt i en månad. Som tur är planerar han att komma tillbaka! Här matar han en quakka i sin trädgård - sådant man kan göra här när man inte har något bättre för sig.

Rottnest Island, bye ...

I måndags cyklade jag runt ön och vandrade lite mellan vikarna. Överallt är utsikten helt overklig.

Rottnest Island, hiki...

0 Läs mer >>
Nu innan säsongen börjar på riktigt är restaurangen alltid stängd måndagar och tisdag. Så jag tänkte jag skulle visa hur lediga dagar spenderas på denna fantastiska ö.

Måndagmorgon blev sovmorgon och lyxfrukost med finkaffe, yoghurt, müsli och färskfrukt.

Sedan bar det av till Ricey Bay för snorkling med Hannah och Tom. Hannah är en svensk tjej jag hittat här men tyvärr skulle hon lämna ön senare denna dag. Vi hade en härlig förmiddag iallafall och åt sedan lunch på caféet Georgie Bay.

Efter att vi vinkat av Hannah bar det av till golfbanan. Grabbarna spelade och jag fick köra golfbil. Rally-chauffören! När de började sin andra runda bestämde jag mig för att cykla till mataffären och handla istället. Det var nämligen bbq-dags framåt kvällen!

Det grillades och dracks öl. Jag bidrog med en somrig pastasallad och Mikey hade köpt snacks. Blev en trevlig kväll med struntprat och så. De flesta i vårt staff-house var på fastlandet över ledigheten men Tom kom över för att vara med.

Tisdagmorgon gick alarmet av 4.30, innan soluppgången ens. Efter mycket om och men lyckades jag ta mig ur sängen. Tom och jag hade nämligen bestämt oss för att cykla till Strickland Bay för att fiska crayfish i soluppgången. Det är inte ofta omständigheterna (väder, vatten, vind) är passande för dykning där så man får liksom passa på. Det var helt klart värt det! Häftigaste revet hittills och jag såg både en plattfisk och en stingrocka. Crashfish blev det med!

Väl tillbaka packade jag min ryggsäck och drog till en av stränderna i närheten. Där låg jag hela dagen och sov, läste, målade. Plaskade lite i vattnet med. Det var en himla fin dag och vattnet var glasklart.

På kvällen blev det grillad crayfish till middag. Så. Himla. Gott! Mätt och ganska matt efter dessa två dagar la jag mig och kollade på Harry Potter. Solkysst och glad!

Rottnest Island, days...

0 Läs mer >>
Crayfishing season har börjat här på Rottnest. Så på onsdagmorgon fångade en av grabbarna på jobbet tre stycken som ha lagade åt oss till lunch. Hur himmelskt?

Och igår var jag och Tom ute och snorklade så jag skulle få se hur crayfish ser ut i vattnet. De är riktigt vackra! Vattnet är fortfarande ganska kallt så det fick bli våtdräkt och hela grejen. Vilket var bra för min del då det var ganska strömt, och jag som är ganska ovan blev runtkastad i revet en del. Det var riktigt kul dock! Fast de vi såg var för små för att man ska få fånga dem. Men medan jag jobbade efteråt fångade Tom tre stycken som vi åt hos Sara framåt kvällen, hon hade en middagsbjudning. Väldigt god mat och trevligt sällskap. Det kommer bli en del crayfish i sommar helt enkelt!

Rottnest Island, cray...

0 Läs mer >>
Nu har jag sovit min första natt i mitt nya hem. Jag bor i ett staff-house som restaurangen äger. Här bor förtillfället fyra grabbar: tre av servitörerna och en av kockarna. Det är härlig stämning i huset och jag tror jag kommer trivas bra. Våra rum är inte så mycket till rum utan snarare celler med våningssängar och väggarna går inte ens hela vägen upp till taket. Det är rätt lustigt men jag har lykats packa upp och bo in mig hyfsat väl i min lilla skrubb. Än sålänge får jag ha rummet för mig själv vilket är rätt skönt. Idag har restaurangen varit stängd så jag vaknade upp och cyklade till den lilla affären för att köpa frukost. Sedan packade min lilla ryggsäck och gav iväg för dagen. Jag har snorklat och cyklat runt ön med en av grabbarna. Ute på west end hittade vi de andra två som hade vart ute och surfat. Där tog jag en tupplur och så hoppade vi såklart från klippan innan vi cyklade tillbaka. Ja lite så ser vardagslivet ut här på ön. Rätt magiskt och känns smått overkligt. Nu ligger jag utslagen på soffan efter en härlig dag i solen. Allt känns rätt bra ändå.

Rottnest Island

1 Läs mer >>
Nu sitter jag på färjan med allt mitt pick-och-pack. Det är flyttdags. Jag har haft en underbar förmiddag med Josefin. Imorse packade jag min ryggsäck och sedan körde vi till Fremantle. Jag köpte de sista sakerna jag behöver väl i mitt nya hem (kudde, filt, lakan) och vi tog en kaffe i solen. Sedan var det dags att säga farväl. Lite sorgligt men jag är framförallt glad att jag fått lära känna en sådan fin människa som Josefin. Nu skiljs våra vägar åt och vi ska fortsätta våra äventyr på olika håll: hon på Irland och jag på Rottnest. Det är alltid lite jobbigt att bryta upp och flytta på sig. Det blir alltid mycket förändring på samma gång: ny plats, nytt jobb, nytt hem, nya människor. Man vet aldrig vad som väntar och man lämnar en trygg fast punkt som man skapat för sig själv, för att börja om på nytt. Det är oftast då jag får lite hemlängtan också. Fast tolka mig inte fel, det är också det som jag älskar med att resa runt! Mot nya äventyr!

Rottnest Island, movi...

0 Läs mer >>
I torsdags jobbade jag min sista dag på Bon Apétit så på fredag gick vi ut för middag och drinkar. Det var himla trevligt och jag kommer verkligen sakna att jobba med dessa människor. Tillochmed chefen kom förbi för att säga hejdå och bjuda på lite vin. Nu, mot nya äventyr!

Perth, Friday

Igår köpte jag en cykel. Det finns ett ställe i Fremantle som heter "Bike Reclying". Det är en äldre hippie-herre som renoverar donerade och övergivna cyklar sedan säljer han dem för en billg peng. Jag hittade denna gamla pärla och blev störtkär. Fick ett specialpris för att tydligen hade jag "a connection with the bike". Kändes lite som i Harry Potter, där trollstaven väljer sin ägare och inte tvärtom. Så nu rullar jag runt på världens finaste cykel. Den ska såklart för följa med till Rottnest och användas flitigt under sommaren!

Perth, bicycle

0 Läs mer >>
Hela långa helgen har jag spenderat med Josefin. Josefin är 22 år och från Stockholm. Hon är Ainas barndomsvän och vi har blivit bra vänner under vår resa. Om en vecka lämnar hon Australien för att flytta till Irland där hennes pojkvän bor. Det kommer bli ett sådant äventyr för henne men jag kommer såklart att sakna min resekamrat. På fredag möttes vi upp på mitt jobb och åkte till hamnen tillsammans. Josefin ville nämligen se Rottnest innan hon åker så det var vi såklart tvungna att fixa. Fredagkväll åt vi middag med några nya vänner jag hittat där och sedan cyklade vi upp till fyren för att titta på utsikten. Lite overkligt vackert! Lördag cyklade vi runt ön, badade och solade. Vi åt lunch vid Georgie Bay och drack lite kaffe här och där. På eftermiddagen åkte vi tillbaka till fastlandet då det var förutsett att bli storm på söndag. Rätt möra i kroppen bestämde vi oss för att stanna i pyjamas hela söndagen och kolla på film. Det var välbehövt då det var min första lediga helg på ett par veckor. Nu är det måndag igen och jag påbörjar min sista arbetsvecka i Perth. Har haft det så himla bra här med mitt boende och jobb så kommer bli lite trist att lämna det men såklart spännande att flytta vidare. Jag tror Rottnest under sommaren kommer bli kalaskul!

Rottnest Island, week...

Efter jobbet åkte jag, Josefin och min housemate Pim till the Royal Show. Det är ett stort event som pågår i dagar här i Western Australia och är något av en blandning mellan en karnival och en farm-workshop. Det fanns spel, åkattraktioner, djur, utställningar, mängder av mat, shower och tävlingar.